• +31 (0)6 22 999 034
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hoe leer ik soaren?

Met enige regelmaat wordt mij de vraag gesteld: "Hoe leer ik soaren?" En dat is eigenlijk wel een terechte vraag, of je nu al reeds vliegt in de bergen of aan de lier, of als je nieuw bent in deze prachtige sport en hobby.

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden moet ik kort stilstaan bij de opleidingsfilosofie van Paraworks, omdat deze filosofie een bepaalde kijk geeft op de vraag "Hoe leer ik soaren". De bouwblokken waarop Paraworks instructie geeft in het soaren zijn:

  • Veiligheid - Soaren, als onderdeel van het schermvliegen, valt onder de hoog risico sporten. Door gebruik te maken van het juiste materiaal, correcte technieken en een goed begrip van de potentiële gevaren, kun je de risico's goed onder controle krijgen.
  • Zelfstandigheid - Het uiteindelijke doel is dat je zelfstandig vliegt, met maximaal plezier! Het heeft weinig zin als ik je met vallen en opstaan de lucht in weet te krijgen zonder dat je goed weet wat je moet doen en vooral, wat je niet moet doen.
  • Hoog niveau - Door de technieken, zowel op de grond als in de lucht, goed te beheersen, vlieg je niet alleen met vertrouwen, maar ook veilig en bewust.

Ik kan al vliegen in de bergen/aan de lier, dus hoe moeilijk kan het zijn?

U-Turn Trinity Als je al vlieg-ervaring hebt dan is dat natuurlijk meegenomen! Je bent al bekend met het materiaal, je weet hoe het vliegen in zijn werk gaat, en misschien heb je al vele uren ervaring in de lucht.

Toch schuilt daar in het gevaar dat je te makkelijk denkt over het soaren. Soaren doe je met relatief veel wind en laag bij de grond. Vergeleken met vliegen aan de lier of in de bergen is het enorm dynamisch. Je hebt veel meer begrip en 'gevoel' nodig om je scherm onder controle te houden in soar-condities.

Dus of ik 'blanco' ben of al ervaring heb, dat maakt niet uit?

Ja en nee. Ervaring leert dat een cursist met vliegervaring op bepaalde punten een voorsprong heeft, en juist op andere een achterstand. Een cursist met ervaring zal het vliegen zelf bijvoorbeeld minder spannend vinden, maar moet tijdens de groundhandling een aantal zaken worden afgeleerd die er tijdens zijn/haar vliegopleiding zijn ingeslopen. Ben je 'blanco' dan heb je deze bagage niet en kunnen we op een schone lei beginnen.

OK, hoe leer ik dan soaren?

Paraworks U-Turn TrinityGoed leren soaren gebeurt in drie verschillende fases. Deze fases kunnen in elkaar overlopen, en soms ga je terug naar een bepaalde fase om je vaardigheden aan te scherpen en uit te breiden.

  • Fase 1 - Groundhandling en schermcontrole
  • Fase 2 - Starten om te vliegen
  • Fase 3 - Soaren

Fase 1 - Groundhandling en schermcontrole

Groundhandling en schermcontrole leer je op de grond. Voordat je gaat vliegen is het belangrijk dat je volledige controle hebt over je glider, dat je weet hoe je je scherm moet opzetten onder diverse omstandigheden, dat je het zandvrij kan maken, dat je je kunt verplaatsen met je scherm.

Deze technieken zijn ontzettend belangrijk om er voor te zorgen dat je niet per ongeluk wordt meegesleurd door de wind, of erger nog, dat je niet per ongeluk gaat vliegen als je er nog niet klaar voor bent. Het is belangrijk is om voldoende tijd te stoppen in deze fase - en regelmatig terug te keren naar deze fase. De energie die je stopt in je schermcontrole en groundhandling betaalt zich ruimschoots terug in het vliegen, zowel aan het duin in Nederland als ook in de bergen of aan de lier.

Wat leer je o.a. tijdens deze fase?

  • Kennis over je materiaal, wat zijn de verschillen tussen verschillende schermen, speed versus trim, harnassen en veiligheid.
  • Actieve en passieve vormen van schermcontrole
  • Starttechnieken: symmetrisch, asymmetrisch, inverted
  • Kill-technieken
  • Verplaatsen met je scherm
  • Ontzanden, opruimen, schermbehoud

Je leert niet alleen bovenstaande technieken, je trained ook je lichaam om de juiste handelingen snel en efficient uit te voeren. Dat trainen en inslijten kost tijd. Het automatiseren is belangrijk om in de volgende fases goed en adequaat te handelen op de diverse omstandigheden die op je af komen.

Paraworks U-Turn Trinity

Fase 2 - Starten om te vliegen

Ok, je hebt de basis van het het groundhandlen onder de knie en je hebt je scherm onder controle. Nu gaan we de technieken gebruiken om veilig en efficient te starten.

In Nederland betekend dit over het algemeen dat je al kitend met het scherm boven je hoofd het duin op moet zien te komen en vervolgens moet wegvliegen. Maar dat is slechts één situatie. Wat nu als je op een klif(je) staat (zoals in Zoutelande, maar ook op vele plaatsen in het buitenland), of als de wind haaks staat op het duin, of als het duin heel stijl en hoog is.

In deze fase leer je diverse technieken, en welke keuzes daar ten grondslag aan liggen, om veilig en efficient te starten. Lukt het je om goed te starten in Wijk aan Zee met cross wind? Probeer dat nu ook eens met haakse wind in Langevelderslag. Je zult zien dat het ene duin het andere niet is, en dat de omstandigheden telkens weer aanleiding geven voor andere technieken.

Wat leer je o.a. tijdens deze fase?

  • Diverse starttechnieken
  • Keuze maken welke techniek het beste is
  • Wat kan niet, en wat kan wel
  • Hoe bepaal ik wanneer ik ga vliegen (en niet het scherm - per ongeluk)
  • Hoe breek ik tijdig en veilig af
  • Hoe los ik problemen op

Paraworks Instruction

Fase 3 - Soaren!

Je bent in de lucht en je voelt zo vrij als een vogel! Maar wat doen al die andere piloten hier, hoe kan ik in de lucht blijven, hoe voorkom ik dat ik uitzak, wat doe ik als het harder/zachter gaat waaien. Kortom, hoe blijf ik vliegen, kom ik niet in de problemen en geniet ik maximaal van mijn moment in de lucht! 

Het daadwerkelijk vliegen kun je progressief opbouwen. Je begint eerst met glij-vluchten. Je breidt dit uit met langere vluchten, je eerste bochten, landen en weer starten. Dit alles doe je onder portofoon begeleiding en in een latere fase vliegt een instructeur samen met jou het avontuur tegemoet.

Maar vergis je niet, er komt ontzetten veel op je af en de situatie veranderd continue. Maximale aandacht is dus nodig! Het leren vliegen in diverse omstandigheden en op verschillende locaties heeft tijd nodig!

Wat leer je o.a. in deze fase?

  • Voorrangsregels en ongeschreven regels
  • Omgaan met veranderingen
  • Verschillende soorten bochten
  • Wat kan en wat kan niet met mijn glider
  • Veilig landen
  • Wat te doen als het mis gaat

Paraworks Instruction

En hoe gaat dat leren dan in de praktijk?

Je begint met het inschijven op de distributie lijst van Paraworks. Via de distributielijst houden we je op de hoogte waar en wanneer we instructie geven. Omdat we geheel afhankelijk zijn van het weer is de aankondiging maximaal 2 à 3 dagen van te voren! Dus hou je mail goed in de gaten. 

Ervaring leert dat de meeste cursisten tussen de 3 en de 8 instructieblokken nodig hebben om te leren soaren. Het is belangrijk dat je zelf oefent met de technieken buiten de instructie om.

Typisch beginnen we met één instructie blok. Je leert daarin de basis van het materiaal en de basis technieken schermcontrole en groundhandling. De meeste cursisten kunnen dan al zelf aan de slag om de aangeleerde technieken aan te scherpen.Dat kun je natuurlijk onder begeleiding doen, maar dat is een kostbare en tijdrovende manier. Dus, zelf naar het strand en oefenen is het devies!

Samen bespreken we na de eerste les hoe jouw leerpad er uit ziet. Heb je veel aanleg/talent/ervaring? Dan kan het zo zijn dat je met veel zelf oefenen en misschien nog 1 à 2 instructie blokken kunt soaren onder standaard condities. Heb je nog wat meer hulp nodig? Dan helpen we je met instructie die op jou is afgestemd, ongeacht in welke fase je bevindt.

Paraworks U-Turn Trinity

Hoe lang duurt het voordat ik kan soaren?

Het kost tijd om goed en zelfstandig te leren soaren! Soaren kan op momenten behoorlijk technisch zijn en omdat het een motorische sport is kost het tijd voordat de technieken en vaardigheden goed zijn ingesleten. 

Bovendien is het weer alles bepalend, en zit je met je werk, familie, andere hobbies. Een doorlooptijd van één à twee jaar is niet opmerkelijk om goed en veilig te leren soaren met verschillende weertypes en op verschillende locaties.

Kun je alleen in het weekend? Dan vallen al 5/7 dagen af wanneer je zou kunnen oefenen. Woon je 200 km van het strand? Dan wil je zeker weten dat de condities goed zijn om de reis te aanvaarden.

Het volgen van de instructie zelf neemt niet ontzettend veel tijd in beslag, maar het zelfstandig oefenen en ervaring opdoen wel! Het verschilt enorm per cursist hoe lang het duurt om het soaren goed te leren.

Paraworks Video Friday Morning Session U-Turn Trinity

Het resultaat: Friday morning sunrise soaring session [15/09/2017] from paraworks.nl on Vimeo.

Kan het niet sneller?

Paraworks Dune AdventureJe drukke baan, familie, kinderen, voetballen, hockey, boodschappen, combineren met geschikte condities en beschikbaarheid van Instructie?

Een lastige puzzel...

Misschien herkenbaar: "Geef je ook les in het weekend, want ik heb een drukke baan en ik kan alleen dan?" 

Het vinden van de match tussen jou beschikbaarheid, onze beschikbaarheid, en het weer, kan soms een puzzel zijn. Een puzzel die in sommige periodes geen oplossing kent.

Paraworks biedt daarom elke zomer instructie aan in Dune du Pyla (onder Bordeaux, Frankrijk), het grootste natuurlijk duin van Europa. Met een kleine groep krijg je dan 5 dagen intensieve instructie in het groundhandlen, starttechnieken en soaren.

Paraworks Dune Adventure

Video impressie Dune du Pyla Instructie week 2015


Paraworks Academy Editions is een 'blog'-style reeks met onderwerpen zoals "Hoe leer ik soaren", "Welk materiaal heb ik nodig?", en "Waneer is het soarbaar".