• +31 (0)6 22 999 034
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ölüdeniz, Turkije (SIV)

oren

"Ölüdeniz is de ideale vliegstek voor het creëeren van een veilige omgeving voor performance of safety training."

Performance Training (PT) en Safety Training (SIV)

In samenwerking met Action Air Sports biedt Paraworks de mogelijkheid om een opleiding te volgen voor het behalen van je B1, B2 en B3 bergbrevet. Op verzoek van vele soarders hebben we de mogelijkheid gevonden om samen met Action Air Sports deze opleiding te verzorgen. Ben je een soarder dan maken we juist gebruik van wat je al weet en kunt om zo snel, zonder afbreuk te doen aan kwaliteit en veiligheid, je opleiding tot bergpiloot vorm te geven.

De Saftey Training (SIV) is een onderdeel van de veel uitgebreidere Performance Training, een (ver)gevorderde vliegopleiding waarbij je veel bijleert over theorie, techniek en het gevoel van paragliding. Voor deze speciale vliegtraining gaan we naar het hiervoor zeer geschikte paraglidingparadijs Ölüdeniz in Turkije.

Wat houdt Performance Training in?

Te denken valt aan onder andere techniekverbetering bij het maken van snelle bochten en wingovers, maar ook de diverse bekende afdalingsmanoeuvres zoals steilspiraal, B-stall en andere niet volgens het standaardboek beschreven methoden worden behandeld (bijv. shrimp-stall, A-stall, C-stall). Je leert hiermee beheersing van een scala aan afdalingsmethoden, zodat je indien nodig die methode kunt toepassen die op dat moment het best geschikt is of waaraan jij de voorkeur geeft.

Wat houdt het onderdeel SIV in?

De afkorting betekent ‘Simulation d’Incidents en Vol’. Daarbij moet je dus denken aan diverse oefeningen waarbij je situaties simuleert die je tijdens de vlucht kunnen overkomen door thermiek en turbulenties. Denk bijvoorbeeld aan a-symmetrische- en symmetrische inklappers (met en zonder speedsysteem), deepstall, negatief gaan en risertwist. En natuurlijk ook de fullstall, de ctrl-alt-del (algehele reset) van je scherm als dit niet meer uit zichzelf of met jouw input te herstellen is. Kortom, je leert het herkennen en adequaat corrigeren van onveilige vluchtsituaties die bij een passieve piloot tot grote problemen kunnen leiden.

De Performance Training neemt 3 à 4 dagen in beslag en in totaal 6 veelal intensieve sessies. Elke sessie bestaat uit een uitgebreide briefing, praktijkoefeningen op grote hoogte boven zee (meestal meer dan 1000 meter) en een debriefing. Iedere cursist wordt uitgerust met een zwemvest. Een speedboot met daarin de SIV-instructeur ligt steeds standby in het oefengebied op zee.

We volgen voor de training een vast en beproefd schema, waarin de diverse oefeningen elkaar logisch opvolgen. Zo wordt met een oefening een bepaalde vaardigheid of gevoel bijgebracht om later weer te benutten voor een volgende stap binnen de training.

Het is overigens ook mogelijk om een persoonlijk programma op maat af te spreken. Er zijn immers piloten die de training al eerder hebben gedaan, maar nu overgestapt zijn op een ander scherm en in een veilige omgeving oefeningen willen doen die juist voor hen interessant zijn. Ook aerobatics zoals de SAT of helicopter zijn mogelijk binnen het persoonlijke programma, maar dat dient wel vooraf met de instructeur besproken te worden.

Waarom?

Je vergroot je eigen skills en wetenschap met betrekking tot vliegtechniek, afdalingsmethoden en het oplossen van abnormale vluchtsituaties en je leert daardoor ook je scherm door en door kennen. Daarmee vergroot je niet alleen je eigen veiligheid maar ook je eigen vliegplezier. Deze training is een goede investering in jezelf, je komt er absoluut uit als een betere piloot en het is een boost voor je zelfvertrouwen! Ons motto: “Verminder spanning door het vergroten van je kennis en kunde; dat maakt plaats voor meer vliegplezier!”

Eng?

Velen zijn je al voorgegaan en niemand denkt “dat doe ik allemaal wel even”. Iedereen heeft hiervoor een natuurlijke en gezonde angst. Echter, er wordt een veilige omgeving gecreëerd met een goede voorbereiding, de vliegarena boven zee, de zwemvesten en de speedboot. Daarbij is de training zo opgebouwd dat je door elke oefening steeds meer vertrouwen krijgt in je instructeur, je scherm en jezelf. Aldoende maakt de spanning plaats voor zekerheid en zelfvertrouwen. Ondanks dat we veel tijd steken in de voorbereidingen en je motiveren om volgende stappen te nemen in je ‘paragliding carrière’, is geen enkele oefening verplicht. Er zijn ook mensen die manoeuvres zoals een full-stall te veel van het goede vinden en die pas uitvoeren bij een volgende keer dat ze de training doen.

Lekker XC en vrij vliegen?

Zodra de PT/SIV training is afgerond, gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn om lokaal, of cross country te vliegen. Zowel vanaf de Babadag, als in het binnenland zijn er meerdere mogelijkheden om vluchten te maken van diverse afstanden.
Het is echter een redelijk ruig landschap, dus we zullen erg scherp zijn op het niveau van de piloten in combinatie met het precieze gebied waarin we vliegen of de taak die we uitzetten. Veiligheid blijft uiteraard bovenaan staan.
Mocht het niveau van een piloot niet toereikend zijn om XC te gaan vliegen, dan bestaat altijd de mogelijkheid om lokaal te vliegen.

Deze reis is ook uitermate geschikt voor niet vliegende reisgenoten. Zij kunnen lekker luierend vanaf het strand alle oefeningen mee volgen of gewoon lekker van de zon genieten, relaxen, de landende paragliders aanschouwen of andere leuke dingen doen. Voor meer informatie hierover, zie de beschrijving van de Vliegvakantie reis in deze periode.

Praktische informatie

Startniveau: B2– | Goede beheersing van de bergstart
Data: 28 april t/m 3 mei 2019
29 september t/m 4 oktober 2019
Uiterste inschrijfdatum: 31 maart / 31 augustus 2019
Kosten: € 485,-
Inclusief:  6 dagen begeleiding door KNVvL instructeur
  Briefings en begeleiding door een gespecialiseerde instructeur (tijdens training)
  Gebruik van boot en zwemvest (tijdens de training)
  Video opnamen (van de trainingsvluchten)
Exclusief: Lokaal transport, eventuele start- en landingsgelden
Kosten reisarrangement: (indicatie onder voorbehoud)
Vlucht Nederland – Turkije v.v.
Airport transfer Dalaman – Ölüdeniz v.v.
Hotel 3* o.b.v. halfpension (incl. ontbijt en diner)
8 dagen o.b.v. 2pk €550,- (mei) en €450,- (oktober) / o.b.v. 1pk €600,- (mei) en €550,- (oktober)

Inschrijven

Inschrijven doe je via het inschrijfformulier van Action Air Sports.